רחל אימנו אחת מארבע האמהות. אשתו של יעקב אבינו. בתו הצעירה של לבן הארמי. נולדה בפדן ארם בשנת ב’קע”א (1589 לפה”ס). מתה בדרך אפרת בי”א במרחשון ב’ר”ז (1554 לפה”ס), בהיותה בת 36 (סדר עולם רבה, ב). כשהגיע יעקב אבינו לפדן ארם, פגש את רחל שבאה להשקות את צאן אביה בבאר.”ורחל היתה יפת תאר ויפת מראה, ויאהב יעקב את רחל”. הוא הציע ללבן אביה: ” אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה. ויאמר לבן: טוב תתי אתה לך מתתי אתה לאיש אחר, שבה עמדי”. כעבור 7 שנות עבודה, בשנת ב’קצ”ב (1568 לפה”ס), רימה לבן את יעקב ונתן לו את לאה, בתו הגדולה. כדי שלא לביישה, מסרה רחל ללאה את הסימנים שהיו בינה לבין יעקב. לבן הציע ליעקב גם את רחל, תמורת 7 שנות עבודה נוספות. כשנשלמו שבעת ימי המשתה של לאה, נתן לבן ליעקב גם את רחל לאשה, ונתן לרחל את בלהה לשפחה. רחל היתה עקרה ולאחר שנתנה ליעקב את בלהה שפחתה, הרתה רחל וילדה את יוסף.

כשברחו יעקב ומשפחתו מבית לבן, גנבה רחל את ה”תרפים” (עבודה – זרה) של אביה, כדי למנוע את אביה מעבודה – זרה. כשהשיג לבן את יעקב, שאל אותו: “למה גנבת את אלהי”. יעקב, שלא ידע כי רחל היא שגנבה את התרפים, ענה ללבן: “עם אשר תמצא את אלהיך – לא יחיה” (בראשית כט – לא ורש”י). קללת יעקב אכן התקיימה ורחל מתה בדרך אפרת, בשעה שילדה את בנה השני, בנימין (הצעיר בבני יעקב), כשהיו בדרכם מבית – אל. היא נקברה בדרך אפרת ויעקב הציב “מצבה על קברתה, היא מצבת קברת רחל עד היום” (שם לה, טז – כ). במגילת “רות” מתוארת רחל כאחת האמהות שבנו את בית ישראל: “כרחל וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל” (ד, יא). חז”ל אמרו: “בשכר צניעות שהיתה בה ברחל, זכתה ויצא ממנה שאול” (מגילה יג, ב).

לרחל יהיה חלק גדול בגאולה העתידה של עם ישראל: “קול ברמה נשמע, נהי בכי תמרורים, רחל מבכה על בניה, מאנה להנחם על בניה כי איננו. כה אמר ה’: מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה, כי יש שכר לפעלתך נאם ה’ ושבו מארץ אויב…” (ירמיה לא, יד-טז). ואמרו חכמים: “מה ראה יעקב אבינו לקבור את רחל בדרך אפרת? אלא צפה שהגליות עתידות לעבור שם, לפיכך קברה שם, כדי שתהא מבקשת עליהם רחמים” (בראשית-רבה פב, י). (אנציקלופדיה לבית ישראל)  

פלאפון

הצטרפו לקבלת עדכונים מערוץ התורה בוואטסאפ או בטלגרם שלכם!

בערוץ התורה נשלחים מדי יום לאלפי יהודים ברחבי העולם תכנים נפלאים וייחודים, קצרים וקולעים במיוחד שלא יתפסו לך את כל היום, מעט הכמות ורב האיכות

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים